Iphone 6 böjer sig

iphone 5 bendDet har skrivits mycket i media de senaste dagarna om att nya iPhone 6 böjer sig om man sätter sig ner medan man har den i bakfickan. (telefonen är mycket svårare att böja än dessa rapporter ger sken av) Ett icke problem som har utvecklats till ett stort problem i media. Detta trots att de flesta tunna material böjer sig om man utsätter den för vikten av en människa som sätter sig. Att något böjer sig är inte ett problem. En telefon som kan flexa lite grann utan att gå sönder är tvärtemot något mycket bra. Det tillåter telefonen att klara större påfrestningar. Den böjer sig istället för att gå sönder. Alla har vi väl hört fabeln om den mäktiga eken och det flexibla pilträdet och hur de klarar stormen. Den mäktiga eken gick av medan pilen som kunde böja sig med vinden klarade stormen oskadad. Tills vi börjar höra historier om telefoner som faktiskt tagit skada på detta sätt så är detta inget att bry sig om. Det är om något enbart ytterligare en styrka hos iPhone 6.

iphone6iPhone är dock en mycket nyhetsvärdig produkt och massvis med läsare läser allt som skrivs om Apple och iPhone. Det är därför inte konstigt att media gärna vill rapportera om saker som detta och skapa en story där det egentlige inte finns nån. Detta är inte heller första gången som media har skapat en stor historia, en stor skandal utifrån ett mer eller mindre obefintligt fel i en iPhone model. Ett tidigare exempel är ”Antennagate”. Antennagate tog vad som egentligen var ett mindre problem med iPhone 4, att telefonen fick dålig eller ingen mottagning om man höll den på ett mycket specifikt sätt och blåste upp det till ett stort problem. Faktum är dock att detta för de flest användare aldrig var något problem. (Även om en telefon givetvis skall funka oavsett hur man håller det.)

Det stora medieutrymme som detta ”fel” fick tvingade Apple att svara på anklagelserna och Steve Jobs att avbryta sin semester för att leverera det svaret. Apple försökte få användarna att helt enkelt inte hålla telefonen på det sättet men allmänheten pådriven av media köpte aldrig det argumentet. Apple erbjöd därför användare ett annat skal gratis som inte led av problemet. Inte heller detta skulle dock vissa sig vara nog och ett class action rättsfall startade i USA. Apple förlorade detta rättsfall i februari 2012. I April 2013 så skicka Apple slutligen ut en check om $15 i ersättning till alla Amerikaner som köpte en iPhone 4 för att slutligen kunna lägga detta ärende bakom sig.

antennagateSteve Jobs hävdade länge att detta inte var ett problem, att minskade mottagning om man höll telefon på ett visst sätt inte var ett stort problem och att andra telefoner från andra tillverkare hade liknande problem. Han hade rätt på samtliga punkter men iPhone är inte bara en annan telefon. Apple har mycket dedikerade användare (eller fans som de flesta Android användare skulle kalla dem). Detta är en stort styrka men innebär också att eventuella problem kommer förstoras upp i proportion helt olika de man skulle se för andra telefon. Till detta bidrar att iPhone marknadsförs till stor del som en premium telefon som man förväntar sig skall vara utan fel. Steve Jobs hjälpte inte heller situation när han mer eller mindre kallades tech bloggare och alla andra tech skribenter idioter.

Det är mycket tydligt att Apples dedikerade kunder är både en välsignelse och en förbannelse för Apple. De garanterar att kunder köar för att köpa deras produkter och att de kommer nå stora volymer varje gång de lanserar en ny telefon. Å andra sidan så garanterar det också att alla misstag de gör kommer förstoras till gigantiska proportioner. Fördelen är nog värd nackdelen men ibland tror jag att PR avdelningen hos Apple önskar att inte allt Apple relaterat var så nyhetsvärdigt som det är.